Een Nutsschool

De Nutsscholen in Nederland komen voort uit een traditie van Nederlandse onderwijsvernieuwing die al begon rond 1800. Wij kennen dus een rijke geschiedenis. Nutsscholen onderscheiden zich door de algemeen bijzondere grondslag (houding) Op een onze school (net als andere Nutsschool wordt onderwijs gegeven dat onafhankelijk is van een bepaalde levensbeschouwing of maatschappelijke stroming.

Binnen ons onderwijs willen wij kinderen de gelegenheid geven om een volwaardig, actief lid te zijn van de samenleving, rekening houdend met de eigen kwaliteiten en beperkingen.

 De kernpunten van het nutsonderwijs zijn:

  • Respect voor andere levensbeschouwingen
  • Nadruk op kritisch denken en het komen tot een weloverwogen oordeel op basis van vrijwilligheid
  • Het bieden van een ononderbroken ontwikkelingsproces, afgestemd op de talenten en mogelijkheden van de individuele leerling
  • Ontwikkeling van de gehele mens, zowel emotioneel als verstandelijk
  • Het verwerven van de nodige kennis en sociale, culturele en lichamelijke vaardigheden
  • Uitgaan van het feit dat kinderen opgroeien in een multiculturele samenleving

Als Nutsschool willen wij dagelijks bijdragen aan de ontwikkeling van het kind. Als vereniging en als school werken wij permanent aan ons onderscheidend vermogen door middel van: 

  • Een breed aanbod van vakken, waarbij ontwikkeling van talent in de breedte centraal staat

  • Inzet van diverse experts en vakdocenten ter ondersteuning van talentontwikkeling;

  • Borgen van goed kwalitatief onderwijs met optimale resultaten;

  • Een duidelijke zorgstructuur om elke leerling goed te kunnen ondersteunen;

  • Het omarmen van de kleinschaligheid van onze school, waarbij betrokkenheid tussen leerlingen, team en ouders ongeacht leeftijd of functie aangemoedigd en versterkt wordt (o.a. door diverse bijzondere schoolbrede activiteiten te organiseren door het jaar heen en op sommige vlakken groepsdoorbrekend te werken, waarbij oudere leerlingen jongere leerlingen begeleiden).

  • Ruime aandacht voor de wereld buiten de school (o.a. excursies, extra lessen buiten de school en burgerschapsonderwijs);

  • Een schoolcultuur met vele jaarlijkse tradities en feestelijke bijeenkomsten met leerlingen, medewerkers en ouders, waarbij de onderlinge verbinding sterk is.